”Me olemme sitä, mitä toistuvasti teemme. Erinomaisuus ei ole yksittäinen teko vaan tapa.” Aristoteles
Oppimisen johtaminen ® ja -design uudistavat toiminnan ja toimijoiden kehitystä vastaamaan nykyisen ja tulevan toimintaympäristön haasteita. Pilvikki Ibriqin opinnäytetyö Oppimisen johtamisen futuriikit kuvaa asiantuntevasti oppimiskulttuurin synnyttämisen prosesseja yrityksissä.
Oppija näkee itsen ylittämisensä etukäteen, katsoo asioiden valoisaa puolta ja luottaa sisäiseen Viitasaaren Joulu_2021_kevyt_RGB (sivut 42- 44) suuntavaistoon elämänlaajuisen oppimisen polulla. Artikkelini kuvaa Elämäni maisemaa ja elämääni Viitasaarella inspiraation näkökulmista.
Fakta lehdessä 8/12 on Tertta Designin haastattelu Ei oppimista ilman johtamista -horisontaalinen oppimisen johtaminen luo työpaikoille oppimistilanteita. Artikkeli avaa innostuksen, inspiraation, vision ja oppimisen perustehtävän merkityksen oppijan itsenäisessä ajattelussa, uudessa kehitysaskeleessa horisontaalisessa dialogissa toisten oppijoiden kanssa.
Oppiva-, oppimisen-, ja valmentava johtaminen toteuteaan asiakkaan toivomilla opimismuodoilla ja-tavoilla (mentorointi, coaching, kehityskeskustelu, inspiroivat oppimispaikat jne…) Ohjaavana periaatteena on oppivan elämäntavan johtaminen erilaisissa oppimisen johtamisen® tiloissa ja paikoissa.
Teemavalmennus sisältää asiantuntija-alustuksen ja pohdinnan oppijan omien kysymysten työstämiseen toimintatavaksi.
Oppimistaito on tärkeä työtaito. Opitaan samalla kun työtä tehdään. Oppimiskyky luo kilpailukykyä,koska toiminnnat digitalisoituvat ja liiketoiminnat kansainvälistyvät. Tärkeitä taitoja ovat: itsensä johtamisen taito, tiedonhankinta -ja tiedonkäsittelytaidot, työssäoppimisen taidot ja menetelmät, ajattelun taidot ja sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot. Johtamisen oppiminen on sitä, että oppii koko ajan tekemisen yhteydessä uutta.